fbpx

Herskab og tjenestefolk anno 1900

Målgruppe: Udskoling

Fag: Dansk, Historie, Idræt, Samfundsfag

Varighed: Ca. 3 timer

Pris: 1500 kr.

Kanonpunkter: Stavnsbåndets ophævelse, Stormen på Bastillen, Grundloven 1849, Systemskiftet 1901, Kvinders valgret, Kanslergadeforliget.

 

Vi udforsker historien og livet på en herregård for samfundets rigeste adelsmænd og kvinder igennem øjnene på nogle af de fattigste, nemlig tjenestefolkene. Som tjenestefolk på en herregård omkring år 1900 oplever vi på egen krop nogle af de mange arbejdsopgaver for de mennesker som var tilknyttet herregården. Vi undersøger museets samling og præsenterer igennem skriftlige og ikke skriftlige kilder nogle af de problemstillinger der knytter sig til lighed og ulighed og demokratiets udvikling fra grundloven til i dag.

 

Beskrivelse af forløbet

En formidler, udklædt som tjenesteperson, tager imod eleverne, der præsenteres for forskellige livsfortællinger og kulturelle fællesskaber igennem tjenestefolkenes historier. Vi taler om, hvad der er retfærdigt og uretfærdigt, og hvad der er lige og ulige, og begynder med et rollespil. Igennem blandt andet udklædning, skaber eleverne deres egen tjenesteperson, og udtrykker sig igennem kreative og skriftlige øvelser i deres egen skudsmålsbog. De skal også pakke en kuffert, så de er klar til at flytte ind på herregården og herigennem forholde sig empatisk til historiske personers valg og livsvilkår. Vi bruger stedvist mobiltelefoner i undervisningen hvis det er muligt, så medbring dem gerne.

Efterfølgende skal eleverne, med udgangspunkt i museets samling, dykke ned i de konkrete livsvilkår for herskab og tjenestefolk. Eleverne prøver undervejs kræfter med livet på herregården omkring år 1900, og lærer om forskellige samfundsgruppers dagligdag og livsverden igennem fysiske og sanselige aktiviteter, der også gør brug af teambuilding. Eleverne introduceres på vejen rundt i udstillingen for forskellige perioders lovgivning og kildemateriale og lærer herigennem om forskellige samfundsgrupper og deres historiske vilkår.

Eleverne arbejder herefter direkte med demokratiet i et rollespil, der tager sit udgangspunkt omkring parlamentarismens indførelse i 1901. Her skal eleverne som politikere tage stilling til periodens konkrete politiske problemstillinger som stemmeret, tyendets rettigheder og lensafløsningen, og forhandle med hinanden på baggrund af periodens politiske, sociale og kulturelle sammenhænge.

Vi slutter altid med en afrunding og med at sige tak for en dejlig dag.